V rámci 100. výročí vzniklo nejen nové logo, ale především celý grafický manuál, zahrnující způsob užití loga, jeho barevnost, písmo a pro všechny pobočné spolky šablony pro nejčastěji užívané tiskoviny v různých formátech a prezentace na webu. Dá se říci, že po 100 letech vznikl první takto ucelený systém prezentace ČMMJ.
Jako každá nová věc i tentokrát chvíli trvalo, než jednotlivé spolky pochopily možnosti využití a velkou úsporu času a také peněz za vytváření vlastních návrhů. Našli se i odpůrci, kteří se s návrhy neztotožnili. Těch důvodů je vždy několik. Neochota přijmout něco nového, případně to neladilo vkusu dotyčného, což je při počtu členů naprosto pochopitelné. Nutno také připomenout, že myslivci jsou skupina konzervativní se silnou vazbou na tradice. Tato vlastnost myslivcům často pomohla překonávat nelehká období, a tak ji nelze odsuzovat.
Přesto bylo již na čase určité způsoby prezentace vůči veřejnosti, úřadům, partnerům a přátelům myslivosti změnit. Oslavy 100 let byly k tomu vhodná příležitost. V posledních letech se významně změnily komunikační prostředky. Zdražuje se papír a tiskové práce a prostředkem rychlého a cíleného sdělení se stal internet a sociální sítě. Pro tuto, dnes velmi rozšířenou komunikaci je původní znak ČMMJ nevhodný. Velký znak má a bude mít svoje limity použití.
V průběhu jubilejního roku začalo využívat grafický manuál stále více spolků. Mnozí pochopili jeho lehkou dostupnost a využitelnost. Systém prokázal svoje opodstatnění. Vznikaly velmi vkusné prezentace s jednotným stylem.
Jak budeme komunikovat dál?
Na sklonku roku oslav vyvstala otázka jak dál. Zda pouze odstranit číslici 100 nebo se vrátit k původnímu znaku. Všichni pociťovali, že návrat před rok oslav by byl krok zpět a nikdo nechtěl s vaničkou vylít i dítě a zmařit obrovskou práci grafika, která za vytvoření manuálu stála a nebyla zadarmo. Na druhou stranu konzervatismus se úplně nedokázal sžít s tak razantní změnou. Vyhrál dobrý kompromis. Autor spolu s odstraněním číslice vrátil podobu srnce k původnímu tvaru a zjednodušil logo tak, aby bylo použitelné v nových médiích. Myslivecká rada návrh přijala, a tak Českomoravská myslivecká jednota vkročí do nového století jak s původním znakem, tak s novou grafickou identitou. Pokud by se nám podařilo během roku 2024 začít grafický manuál používat na všech pobočných spolcích a na všech akcích, tak je to první krok k jednotné identifikace naší organizace, která má stoletou historii a zároveň jde dál s moderní dobou.
Vývoj znaku od jubilea k současné podobě
V současné době probíhá inovace grafického manuálu a základních materiálů, které budeme postupně s vámi sdílet na našich stránkách včetně pravidel užití znaku a nového jednoduchého loga ČMMJ.
V lednovém čísle časopisu Myslivost v článku „100 let se srncem ve znaku“ Petr Šeplavý popisuje vývoj grafické identity ČMMJ.