Sociální sítě dnes fungují – velmi zjednodušeně řečeno – na principu sněhové koule. Protože cílem sociálních sítí je udržet pozornost svých uživatelů, algoritmus vyhodnocuje zajímavost každého příspěvku podle jednoduché logiky. A sice, zda jej uživatelé sdílejí, komentují a dále na ně reagují.
Takové příspěvky sociální síť považuje za hodnotné, dává jim větší prioritu a zobrazuje je většímu počtu lidí. Pokud se ukáže, že i tito lidé na příspěvek reagují, efekt se ještě zesiluje. Právě to je cesta, jak se příspěvky mohou stát stávat tzv. virálními a lavinovitě se šířit internetem.
Možná se ptáte, co má takový přístup co do činění s opravdovou kvalitou či pravdivostí sdělení. Odpověď je trochu smutná – nic. Přestože teoreticky existují nástroje, kterými se snaží sociální sítě potlačovat alespoň vyložené lži a pomluvy, stoprocentně nefungují ani v těch nejkřiklavějších případech. Manipulátor dobře ví, že jeho sdělení nemusí být věcně správné, důležitá je jeho údernost, zkratkovitost, schopnost vyvolat jakékoliv emoce a chuť se zapojit. Co tedy dělat, pokud na něco takového narazíte?
- snažte se zdržet komentování a byť negativního “lajkování” původního příspěvku. Zatímco váš komentář si přečte zlomek lidí, původní sdělení se bude o to víc šířit
- stejně tak se vyvarujte jeho přímého sdílení na svém profilu
- pokud máte chuť, vytvořte si příspěvek vlastní, třeba jen s citacemi původního autora, kde popíšete svůj pohled na věc
Tato pravidla fungují univerzálně a je třeba je vnímat v kontextu “dosahu” na sociálních sítích, který je často hlavním měřítkem úspěchu. Je možné, že v ojedinělých případech můžete přímou polemikou s příspěvkem dosáhnout částečného úspěchu, ale jisté je jedno – rozhodně se dostane k více lidem. Ovšem je to, co jste skutečně chtěli?
Václav Kuba
Václav Kuba, mediální konzultant. Od roku 2012 působil v oddělení Nových médií ČT, kde měl mj, na starosti koordinaci a řízení onlinové podpory velkých pořadů (StarDance, První republika, Případy 1. oddělení) na webu i sociálních sítí. Mezi roky 2017-2018 byl součástí, posléze i vedl social media tým pro digitální agenturu SYMBIO, který připravoval kampaně mj. pro Plzeňský Prazdroj nebo Sazku. Dnes působí jako konzultant a producent digitálního obsahu na volné noze, je spolumajitelem produkční společnosti Visitera CZ.